De Leeuwenrots, dag 13

26 januari 2020 - Sigiriya, Sri Lanka

Kwart voor zes ging de wekker. Kwart over zes in de bus. Art en Joke en Lia en Trudy gingen niet mee. We kwamen aan vlak voordat de kassa open ging. Is nog behoorlijk prijzig; lijkt wel een sportschool. Je betaalt €30 om jezelf af te beulen.

Kassa

Uitgestrekte tuinen liggen voor de trap naar boven.

Tuinen

De koning liet zich vroeger voor een bad in de zwemvijver van boven naar beneden dragen en daarna weer terug naar boven naar zijn 500 concubines. In de oudheid woonden er zo’n 5000 mensen in het complex van drie paleizen en een klooster.

Vol goede moed begonnen we aan de klim. Aangekomen op een eerste niveau met bomen en bankjes haakten Angelique en Kees af. De treden waren voor de grote voeten van Kees te ondiep. Dat ging niet. Met z’n vieren en mr. J verder omhoog. Smal wenteltrapje op naar de prehistorische porno. Prachtige fresco’s van topless vrouwen. Daarna weer een wenteltrapje omlaag om weer op het pad naar de leeuwentempel te komen. Daar is niet veel van over. Alleen de voorpoten van de leeuw zijn er nog. Daar tussendoor voor de laatste etappe.

LeeuwenmuilTrappen

Smalle metalen trappen pal langs de rotswand. Hier moet je geen hoogtevrees hebben. Boven aangekomen viel het ons toch wel mee.

Mieke op de top

Tinus, Carla en Mieke

Bovenop hebben we genoten van het geweldige uitzicht. Omdat we vroeg waren, was het nog niet zo heet en ook niet zo druk. Perfect getimed. Op de top liggen de restanten van het paleis. Onvoorstelbaar dat mensen dit in de oudheid hebben kunnen maken.

HenkOp de troonOp het randje

Op de terugweg kon je al zien dat het drukker werd. Het eerste stuk op de trappen langs de rots, is twee richting verkeer.

4503324-s.jpg?1580128994
tinus wilde ook zijn steentje bijdragen aan dit geweldige complex.Bouwer

Later ging de route anders. Er is in die tijd ook nog een klooster op die plek gebouwd.

Terug in het hotel net na 9 uur, eerst ontbijten en douchen. Om half twaalf weer op pad voor een kledingwinkel, lunch

Lunch

en om half drie weer een jeep-safari.

Jeepsafari

Ook dit keer kwamen de olifanten tot op een meter of drie bij de jeep. Blijft toch heel bijzonder die grote beesten zo dichtbij.

Ota
Nog even een pauze bij een uitzichtpunt. Er was slechts één diehard die ook hier naar boven klom. Op slippertjes nog wel. 4503331-s.jpg?1580129109

Art en Kees namen nog een kruidenmassage. Ik had meer zin in ff rust met een biertje dit blog schrijven gaat nog net 😏

Het internet laat te wensen over, de foto’s volgen dus later. Morgen naar Jaffna.

1. Thea:
    26 januari 2020
    Zo leuk jullie verhalen, kijk er steeds naar uit, zo gaaf wat jullie zoal meemaken en dat wij daar van meegenieten. Deze week kijken we de uitzending van Erica op reis terug van Sri-Lanka. 👍🤗
  2. Henk Revier:
    27 januari 2020
    Goed idee, leuk voor ons om te kijken als we terug zijn.👍
  3. Peter en Ria:
    26 januari 2020
    Top vakantie 👍🏻 Actieve vakantie met Henk en Mieke versie 0.2. Jullie zien en maken wel heel mooie ervaringen mee, kijken uit naar jullie verhalen😉
  4. Henk Revier:
    27 januari 2020
    Het is echt bijzonder, schitterend land met hele lieve mensen:-))
  5. Meta Jacobs:
    26 januari 2020
    Vakantie ? Ik lees steeds heel vroeg opstaan !!! Leuk om zo mee te genieten op afstand.
  6. Henk Revier:
    Morgen echt vakantie, 8.00u ontbijten. 😉😂
  7. Thea:
    27 januari 2020
    Toevallig net teruggekeken, het is een uitzending uit 2014, zeer de moeite waard en zeker voor jullie heel herkenbaar!