Tempel van de tand, dag 11

24 januari 2020 - Kandy, Sri Lanka

Vanmorgen zijn we langs het Meer van Kandy naar de Tempel van de tand gelopen. Het tempelcomplex ligt prachtig aan het meer. De tand wordt bewaard onder het gouden dak.

Tempel aan meer Vandaag was er een ceremonie in de tempel, waar vooral vrouwen op af kwamen.  De tempel was een van de plaatsen waar begin vorig jaar een bom is ontploft, dus de beveiliging was heel streng. De rij bij de mannen was klein, maar die bij de vrouwen heel lang. Iedereen moest tassen open maken en werd gefouilleerd. Tijdens de ceremonie werden vooral bloemen en wierook geofferd en de dames kregen in de rij ook bloemen te koop aangeboden. Mieke ziet er zo wel erg fleurig uit.

Mieke offert
de ceremonie werd ingeleid door trommelaars.

Trommelaar

Al die bloemen zorgden voor een ware bloemenzee.

Bloemenzee

Budda met bloemen
In een lange rij werden we langs een loketje geleid waardoor we een blik konden werpen op een gouden stupa waarin de tand van budda wordt bewaard.

in een volgende zaal met een rijk versierde budda wordt de geschiedenis van de tand op een rij afbeeldingen verteld. Vanaf de geboorte en de crematie van budda, waarna een priester de tand uit de as weet te redden, langs de omzwervingen die de tand vanuit India heeft gemaakt. Ondanks de pogingen de tand te vernietigen of te stelen, is hij uiteindelijk tovh in Kandy terecht gekomen.

Budda verhaal van de tand
Na de warme tocht door de tempel was een verse kokosnoot een welkome verfrissing.

KokosmelkBusDe bus haalde ons bij de tempel op om naar een bedrijf te gaan waar de geschiedenis en de werkwijze in de edelstenenhandel worden getoond. Eerst een film, dan veel vitrines met allerhande stenen, langs Eem stenenslijperEdelsteenslijperen dan door een nagebouwde mijnschacht om te eindigen in de verkoopzaal. De dames hebben alles goed bekeken, maar uiteindelijk niets gekocht. Door naar de lunch. Lunch
Na de lunch een bezoek aan de botanische tuin van Kandy. Hier zijn heel veel verschillende bomen en planten vanuit de hele wereld te bewonderen. Enkele voorbeelden:BambooPalm

Struik
Daarna hadden we het wel gehad. Terug naar het hotel voor een wasje, een tukje of een duik in het zwembad.

Diner in het hotel. Ik had tijgergarnalen besteld, maar kreeg kleinere. Dat merkt hij vast niet dachten ze zeker.  Uiteindelijk kreeg ik de schotel gratis, want de jumbogarnalen waren uitverkocht. Dat was al de tweede gratis maaltijd voor mij. Gisteren bij de lunch werd ik als de boss aangemerkt en die eet natuurlijk gratis 😎🤒 Ik ben zo wel erg goedkoop voor de groep 🤪

Morgen weer een drukke dag met de reis naar Sigiriya en bezoek aan een grottempel

1. Marcella Dijjers:
    24 januari 2020
    Wat leuk zeg om zo jullie reis mee te krijgen!! Ziet er echt waanzinnig uit.. die bloemen... prachtig!!
    Genieten daar!!!
  2. Annemiek en Arie:
    25 januari 2020
    Geweldige verhalen, mooie belevenissen. We genieten mee.
  3. Henk Revier:
    27 januari 2020
    Het is heel bijzonder om mee te maken, prachtig land met hele lieve mensen:-))